Saturday, December 15, 2012

Tips Persediaan Untuk Hamil



Naluri semula jadi seorang wanita pastinya ingin menimang cahaya mata. Inilah naluri keibuan yang dikurniakan Allah kepada kita. Setiap wanita yang mahu hamil perlu menitikberatkan soal persediaan. Banyak perkara bakal ditempuh oleh wanita hamil. Jesturu, sebaik-baiknya bakal ibu harus bersedia secara mental, fizikal dan mendalami dengan sewajarnya. Ilmu pengetahuan dapat membantu kita mengatasi segala kesulitan yang timbul. Faktor ekonomi juga perlu diambil berat. Jadi jarak antara kehamilan harus diberi perhatian sekiranya pasangan berhasrat memiliki anak ramai.
Faktor Kesihatan
Pengubahsuaian ubat-ubatan perlu dibuat ke atas wanita yang mempunyai penyakit kencing manis dan darah tinggi. Jika tahap kesihatan tidak memuaskan, secara tidak langsung akan member kesan negative kepada anak. Ubat yang sesuai bagi ibu hamil yang mengidap darah tinggi ialah jenis Methyldopa atau Trendate. Ubat-ubatan ini tidak member kesan sampingan terhadapbayi dalam kandungan. Bagi mereka yang mengidap kencing manis, hanya suntikan insulin sesuai diberikan. Ubat jenis pil tidak dibenarkan kerana khuatir akan mencacatkan bayi.
Faktor Usia
Usia yang paling sesuai untuk hamil dan bersalin ialah antara 20 hingga 35 tahun. Biarpun begitu, kemajuan teknologi perubatan boleh membantu para ibu. Pemeriksaan berkala yang disarankan sudah pasti member kesan positif kepada kandungan.
Faktor Fizikal
Kelahiran secara caesarean mungkin perlu dilaksanakan ke atas individu bersaiz kecil dan memiliki tulang pelvis yang kecil. Masalah ini sterjadi apabila saiz kepala bayi lebih besar daripada laluan semasa hendak dilahirkan. Seseorang yang terlalu gemuk pula perlu menurunkan berat badan sebelum hamil. Sebabnya, badan yang terlalu gemuk mengundang pelbagai masalah kesihatan sewaktu hamil.
Faktor Mental
Lengkapkan diri dengan membaca, mendalami ilmu keibubapaan dan bersedia menghadapi tempoh kehamilan yang panjang. Tubuh badan ibu akan mengalami banyak perubahan.Malahan ibu mungkin menghadapi masalah di tempat kerja. Dapatkan nasihat doktor  sekiranya anda tidak mempu menangani stress di tempat kerja.
Faktor Pemakanan
Amalan pemakanan perlu diubah suai agar ibu dan bayi dalam kandungan mendapat zat makanan yang mencukupi. Lebihkan mengambil makanan yang kaya dengan zat besi, sayur hijau, selain pengambilan vitamin dan mineral. Jika mengalami masalah gastric dan muntah, ibu perlu makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi lebih kerap.
Masalah Lain
Masalah seperti sakit belakang, sukar tidur dengan lena dan sakit pada buah dada akan sering terjadi. Namun, semua itu boleh diatasi dengan sentiasa merujuk kepada nasihat doctor.
Selepas Bersalin
Selepas bersalin ibu berhadapan pula dengan masalah pemulihan tubuh badan dan penyusuan bayi. Ketahanan mental ibu akan teruji apatah lagi apabila anak menangis kerana kembung perut dan sebagainya.
Bagi pasangan yang sudah berkahwin yang inginkan cahaya mata perlu menitik beratkan tahap kesihatan yang baik. Sememangnya penting untuk meningkatkan tahap kesuburan baik lelaki mahupun wanita. Walaupun kesuburan dipengaruhi oleh banyak faktor lain, peranan vitamin tidak dapat dinafikan kepentingannya dalam kesihatan sistem reproduktif selain fungsi-fungsi asanya dalam meningkatkan ketahanan badan, mencegah kerosakan serta menangkis serangan pelbagai jenis kuman, bakteria dan virus berbahaya.
Antara vitamin dan mineral yang seringkali dikaitkan dengan kesuburan adalah Vitamin C, Vitamin E, Zink, Selenium dan Asid Linolenik Gamma (GLA). Shaklee menawarkan rangkaian vitamin dan mineral yang boleh membantu meningkatkan tahap kesihatan sekaligus membantu masalah kesuburan untuk wanita dan juga lelaki.
Jom tengok vitamin apa yang boleh membantu
Set Kesuburan Lelaki
  • Set ini terdiri daripada Zinc Complex,Vita-E Complex dan Vita-C.
  • Set ini membekalkan nutrisi untuk memelihara prostat,meningkatkan kecergasan dan kesihatan badan dan membantu mengekalkan tekanan darah yang normal.
  • Pengamalan set ini secara konsisten dapat membantu mengatasi masalah kesuburan yang dialami oleh lelaki.
  • Pengambilan Vita-C boleh membantu kesihatan lelaki pada tahap yang optimum.Kesuburan lelaki boleh dipengaruhi oleh tahap kesihatan baik fizikal atau mental.Apabila kesihatan seseorang lelaki itu tidak berada di tahap optimum dan ditambah dengan stress kerja seharian,pengeluaran hormon serta penghasilan sel sperma akan terjejas.
  • Pengambilan Vita-E Complex akan membantu menstabilkan hormon reproduktif dan bertindak sebagai agen antioksidan bagi merawat sel badan yang rosak.
  • Pengambilan Zinc Complex pula meningkatkan tahap hormon testosteron dan bilangan sel sperma yang sihat.
 Set Kesuburan Wanita
  • Set ini terdiri dari GLA Complex + ESP (Energizing Soy Protein)
  • Protein adalah satu komponen penting dalam pembentukan sel termasuklah sel telur.Pengambilan ESP dengan konsisten boleh membantu dalam pembentukan sel telur yang sihat bagi meningkatkan kesuburan wanita.
  • Pengambilan GLA Complex secara konsisten boleh membantu membaiki masalah period yang sering menganggu wanita
 Set Kesuburan Wanita Alfalfa Complex

  • Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi.
  • Pengambilan Alfalfa Complex akan membantu meningkatkan kesihatan dalaman wanita,sebagai perapat dan membantu menghilangkan masalah keputihan.Isteri yang sering rasa sakit apabila bersama suami juga disarankan untuk mengambil alfalfa.


  • Jika anda berminat dengan sebarang produk Shaklee, sila hubungi saya untuk mendapatkan HARGA ISTIMEWA  dan info lanjut di 019-6654409 atau add FB saya Nordiana Jamil atau LIKE Fanpage saya D'Lembayung Qaseh Health & Beauty. Pastikan anda membeli dengan saya atau pengedar yang betul bagi mendapatkan panduan makan yang betul dan berkesan.Konsultasi Percuma selepas pembelian hanya untuk customer D’Lembayung Qaseh Health & Beauty.
* Testimoni ini adalah pengalaman pelanggan dan hasil dari setiap pelanggan mungkin berbeza. Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.Sila konsult dengan pengedar anda terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...